Články » SŠ Matematika » Geometrie » Stereometrie

Koule

Vydáno dne v kategorii Stereometrie; Autor: ; Počet přečtení: 50 941

Několik vzorečků potřebných při výpočtech s koulí. Vysvětlíme si také pojmy kulová výseč, kulová vrstva a kulová úseč.


Koule je množina všech bodů, které mají menší nebo stejnou vzdálenost od středu S. Tato vzdálenost se nazývá poloměr. Poloměr se obvykle označuje r. Povrch koule tvoří kulovou plochu.

Koule

Vlastnosti: Koule je souměrná podle středu a každá rovina, která prochází středem S, rozdělí kouli na dvě stejné části. Koule je dokonale symetrická. Koule vzniká otáčením kruhu kolem osy. Pokud bychom nějaké koule označili jako koncentrické, znamená to, že mají stejný střed, ale jiný poloměr.

Objem:

Povrch:

Kulová úseč

Kulová úseč vznikne průnikem koule a poloprostoru

Kulová úseč

Vzniknuvší útvar dělíme na dvě části. Na podstavu kulové úseče, ta vznikla průnikem koule a hraniční roviny poloprostoru a kulový vrchlík. Kulový vrchlík je průnik poloprostoru s koulí.

Objem: Objem kulové úseče se určí ze vztahu: 1/6*π*v*(3*ρ2+v2), kde v je výška kulové úseče a ρ je poloměr kulové úseče.

Obsah kulové úseče je součtem obsahu kulového vrchlíku a podstavy: S = π*(2*r*v + ρ2)

Kulová výseč

Kulová výseč je průnik koule a prostorového úhlu s vrcholem ve středu S. Mohou nastat dva speciální případy. Pokud je prostorový úhel plný, tak vznikne koule, pokud je poloviční, vznikne polokoule.

Kulová výseč

Objem: 2/3*π*r2*v (v je výška kulové výseče)

Povrch: S = π*r*(2*v+ρ)

Kulová vrstva

Kulová vrstva vznikne průnikem dvou vzájemně rovnoběžných rovin a koule. Výsledný objekt se obvykle označuje jako kulový pás.

Kulová vrstva

Objem:

Povrch:


Tento clanek pro vas napsal Jakub Vojacek!

Test

Vypočtěte první derivaci funkce


Hlavolam

Jak to tak bývá, zlý čaroděj uvěznil mudrce. A kdo by to čekal, dal mu šanci se zachránit, pokud splní úkol. Na stole je kulatý tác, kterým lze volně otáčet, a na něm čtyři mince do čtverce. Mudrc má zavázané oči, nic nevidí. Jeho úkolem je otočit mince tak, že bude na všech panna. Nemá to však jednoduché. Otočí jistý počet mincí, pak černokněžník tácem zatočí. Opět otočí nějaké mince a znovu se tácem náhodně otočí. Toto se opakuje, dokud nejsou všechny mince správně. V tu chvíli je hra zlotřilým čarodějem ukončena. Mudrc nepozná podle hmatu pannu od orla. Musí vždy mince nechat na svém místě, ve čtverci. A hlavně - kvůli zlé magii - má strašnou smůlu a pokud bude spoléhat jen na náhodu, tak úkol nikdy nesplní.