Seznamte se s pravidly pro správné názvosloví solí. Naučte se, jak pojmenovat soli na základě jejich chemického složení a vlastností.
Názvy solí se skládají z podstatného a přídavného jména.
Podstatné jméno charakterizuje anion kyseliny, od níž je sůl odvozena.
Přídavné jméno charakterizuje kation a jeho ox.číslo.
Názvosloví solí bezkyslíkatých kyselin:
kyselina
sůl
chlorovodíková
chlorid
bromovodíková
bromid
sirovodíková
sulfid
kyanovodíková
kyanid
Zkusme vytvořit vzorec sulfidu hlinitého:
sulfid- je sůl kyseliny sirovodíkové čili H2S, proto bude mít náboj S 2-
Napíši si prvky, které obsahuje sulfid hlinitý i s náboji: Al3+S2-
Po použití křížového pravidla: Al2S3
Zkusme pojmenovat CrCl3
chlorid je odvozen od kys.chlorovodíkové HCl, v něm má náboj -I
Křížovým pravidlem zjistíme, že Cr má náboj 3+ - koncovka -itý.
chlorid chromitý
Pár příkladů k procvičení:
Napište vzorce solí:
jodid hlinitý
selenid vápenatý
chlorid stříbrny
tellurid thalný
sulfid hlinitý
bromid sodný
chlorid vápenatý
AlI3
CaSe
AgCl
Tl2Te
Al2S3
NaBr
CaCl3
Pojmenujte sloučeniny:
PbI2
RbBr
CrCl3
CuS
BaCl2
MnCl2
jodid olovnatý
bromid rubidný
chlorid chromitý
sulfid měďnatý
chlorid barnatý
chlorid manganatý
Názvosloví solí kyslíkatých kyselin:
koncovka kyselin
náboj aniontu
chlornan
ClO-
dusitan
NO-2
dusičitan
NO2-3
dusičnan
NO-3
fosforečnan
PO3-4
síran
SO2-4
manganistan
MnO-4
chlornan sodný
dusitan sodný
dusičitan
dusičnan
fosforečnan
síran
manganistan
NaClO
NaNO2
Na2NO3
NaNO3
Na3PO4
Na2SO4
NaMnO4
Napište vzorce solí:
chroman draselný
chlorečnan draselný
síran amonný
uhličitan vápenatý
manganistan draselný
K2CrO4
KClO3
(NH4)2SO4
CaCO3
KMnO4
Pojmenujte soli:
ZnSO4
KBrO3
NH4NO2
K2CO3
Na3AsO4
síran zinečnatý
bromičnan draselná
dusitan amonný
uhličitan draselný
arseničnan sodný
Test
Limita je rovna:
Hlavolam
Tři cestovatelé a tři jejich sluhové byli na výpravě po Indii. Jedno dne večer se šel ještě jeden z cestovatelů projít ven, když zaslechl, jak se sluhové radí, že své pány přepadnou zabijí a okradou. Jen musí počkat, až se nějakou náhodou cestovatelé rozdělí, aby sluhů na ně bylo víc. Cestovatelé totiž byli dobře ozbrojeni. Když to vyslechl, vrátil se zpět a než aby tropil rozruch, nechal si to pro sebe a dával jen pozor, aby se nikdy nerozdělili. Jenže druhého dne došli k řece, kterou bylo nutné překonat. Do pramice, jenž byla přivázána u břehu se však vešli jen dvě osoby. Jak to jen zařídit, aby ani na chvíli nebyl počet sluhů na kterémkoliv z břehů větší než počet cestovatelů?