Články » SŠ Matematika

Názvosloví solí

Vydáno dne v kategorii SŠ Matematika; Autor: ; Počet přečtení: 54 401


Názvy solí se skládají z podstatného a přídavného jména. Podstatné jméno charakterizuje anion kyseliny, od níž je sůl odvozena. Přídavné jméno charakterizuje kation a jeho ox.číslo.

Názvosloví solí bezkyslíkatých kyselin:

kyselina sůl
chlorovodíková chlorid
bromovodíková bromid
sirovodíková sulfid
kyanovodíková kyanid

Zkusme vytvořit vzorec sulfidu hlinitého:

  1. sulfid- je sůl kyseliny sirovodíkové čili H2S, proto bude mít náboj S 2-
  2. Napíši si prvky, které obsahuje sulfid hlinitý i s náboji: Al3+S2-
  3. Po použití křížového pravidla: Al2S3

Zkusme pojmenovat CrCl3

  1. chlorid je odvozen od kys.chlorovodíkové HCl, v něm má náboj -I
  2. Křížovým pravidlem zjistíme, že Cr má náboj 3+ - koncovka -itý.
  3. chlorid chromitý

Pár příkladů k procvičení:

Napište vzorce solí:
  1. jodid hlinitý
  2. selenid vápenatý
  3. chlorid stříbrny
  4. tellurid thalný
  5. sulfid hlinitý
  6. bromid sodný
  7. chlorid vápenatý


Pojmenujte sloučeniny:
  1. PbI2
  2. RbBr
  3. CrCl3
  4. CuS
  5. BaCl2
  6. MnCl2


Názvosloví solí kyslíkatých kyselin:

koncovka kyselin náboj aniontu
chlornan ClO-
dusitan NO-2
dusičitan NO2-3
dusičnan NO-3
fosforečnan PO3-4
síran SO2-4
manganistan MnO-4
  1. chlornan sodný
  2. dusitan sodný
  3. dusičitan
  4. dusičnan
  5. fosforečnan
  6. síran
  7. manganistan


Napište vzorce solí:
  1. chroman draselný
  2. chlorečnan draselný
  3. síran amonný
  4. uhličitan vápenatý
  5. manganistan draselný


Pojmenujte soli:
  1. ZnSO4
  2. KBrO3
  3. NH4NO2
  4. K2CO3
  5. Na3AsO4



Tento clanek pro vas napsal Jakub Vojacek!

Test

Vypočtěte


Hlavolam

Jak to tak bývá, zlý čaroděj uvěznil mudrce. A kdo by to čekal, dal mu šanci se zachránit, pokud splní úkol. Na stole je kulatý tác, kterým lze volně otáčet, a na něm čtyři mince do čtverce. Mudrc má zavázané oči, nic nevidí. Jeho úkolem je otočit mince tak, že bude na všech panna. Nemá to však jednoduché. Otočí jistý počet mincí, pak černokněžník tácem zatočí. Opět otočí nějaké mince a znovu se tácem náhodně otočí. Toto se opakuje, dokud nejsou všechny mince správně. V tu chvíli je hra zlotřilým čarodějem ukončena. Mudrc nepozná podle hmatu pannu od orla. Musí vždy mince nechat na svém místě, ve čtverci. A hlavně - kvůli zlé magii - má strašnou smůlu a pokud bude spoléhat jen na náhodu, tak úkol nikdy nesplní.