Články » SŠ Matematika

Názvosloví solí

Vydáno dne v kategorii SŠ Matematika; Autor: ; Počet přečtení: 61 071


Názvy solí se skládají z podstatného a přídavného jména. Podstatné jméno charakterizuje anion kyseliny, od níž je sůl odvozena. Přídavné jméno charakterizuje kation a jeho ox.číslo.

Názvosloví solí bezkyslíkatých kyselin:

kyselina sůl
chlorovodíková chlorid
bromovodíková bromid
sirovodíková sulfid
kyanovodíková kyanid

Zkusme vytvořit vzorec sulfidu hlinitého:

  1. sulfid- je sůl kyseliny sirovodíkové čili H2S, proto bude mít náboj S 2-
  2. Napíši si prvky, které obsahuje sulfid hlinitý i s náboji: Al3+S2-
  3. Po použití křížového pravidla: Al2S3

Zkusme pojmenovat CrCl3

  1. chlorid je odvozen od kys.chlorovodíkové HCl, v něm má náboj -I
  2. Křížovým pravidlem zjistíme, že Cr má náboj 3+ - koncovka -itý.
  3. chlorid chromitý

Pár příkladů k procvičení:

Napište vzorce solí:
  1. jodid hlinitý
  2. selenid vápenatý
  3. chlorid stříbrny
  4. tellurid thalný
  5. sulfid hlinitý
  6. bromid sodný
  7. chlorid vápenatý


Pojmenujte sloučeniny:
  1. PbI2
  2. RbBr
  3. CrCl3
  4. CuS
  5. BaCl2
  6. MnCl2


Názvosloví solí kyslíkatých kyselin:

koncovka kyselin náboj aniontu
chlornan ClO-
dusitan NO-2
dusičitan NO2-3
dusičnan NO-3
fosforečnan PO3-4
síran SO2-4
manganistan MnO-4
  1. chlornan sodný
  2. dusitan sodný
  3. dusičitan
  4. dusičnan
  5. fosforečnan
  6. síran
  7. manganistan


Napište vzorce solí:
  1. chroman draselný
  2. chlorečnan draselný
  3. síran amonný
  4. uhličitan vápenatý
  5. manganistan draselný


Pojmenujte soli:
  1. ZnSO4
  2. KBrO3
  3. NH4NO2
  4. K2CO3
  5. Na3AsO4



Tento clanek pro vas napsal Jakub Vojacek!

Test

Najděte druhou derivaci funkce


Hlavolam

Tři cestovatelé a tři jejich sluhové byli na výpravě po Indii. Jedno dne večer se šel ještě jeden z cestovatelů projít ven, když zaslechl, jak se sluhové radí, že své pány přepadnou zabijí a okradou. Jen musí počkat, až se nějakou náhodou cestovatelé rozdělí, aby sluhů na ně bylo víc. Cestovatelé totiž byli dobře ozbrojeni. Když to vyslechl, vrátil se zpět a než aby tropil rozruch, nechal si to pro sebe a dával jen pozor, aby se nikdy nerozdělili. Jenže druhého dne došli k řece, kterou bylo nutné překonat. Do pramice, jenž byla přivázána u břehu se však vešli jen dvě osoby. Jak to jen zařídit, aby ani na chvíli nebyl počet sluhů na kterémkoliv z břehů větší než počet cestovatelů?